|
||||||||
|
Het is altijd leuk om een nieuwe naam in de muziekwereld te ontdekken, zeker als het achteraf een beloftevol talent betreft. Dat geldt zeker wel voor Natalie D-Napoleon, een Australische alt.country- en folkzangeres en songschrijfster uit Fremantle, West-Australië die momenteel in de Verenigde Staten aan haar muzikale carrière werkt vanuit het zonnige Santa Barbara, Californië. Ons opzoekwerk leverde echter de informatie op dat Natalie Damjanovich-Napoleon zoals ze voluit heet met het hier geëvalueerde album “You Wanted To Be The Shore But Instead You Were The Sea” al aan haar vierde studioplaat toe is. Ze debuteerde in 2005 als soloartieste op plaat met het album “After The Flood” maar ze begon haar muziekcarrière al in 1996 als frontvrouw bij de indierockgroep ‘Bloom’ uit Perth en in 2000 zong ze lead vocals bij de Australische alt.countryformatie ‘Flavour Of The Month’ op hun debuutplaat “Fear of Falling”. Nadat ze naar Californië was verhuisd vormde ze daar een trio met Kenny Edwards en Dan Phillips waarmee in 2008 de EP “Here In California” werd opgenomen en nog eens vier jaar later het album “Leaving Me Dry” op de markt kwam. Waarom het daarna tien jaar moest duren vooraleer Natalie D-Napoleon opnieuw met een soloplaat op de proppen kwam is ons niet helemaal duidelijk. Ze heeft in Californië heel wat vooraanstaande musici leren kennen zoals Victoria Williams, Greg Leisz, accordeonist Phil Parlapiano en drummer Aaron Sterling. Voor dit nieuwe album “You Wanted To Be The Shore But Instead You Were The Sea” schreef ze twaalf nummers die ze opnam met Dan Phillips op piano en percussie, Jim Connelly op basgitaar en als albumproducer, Laura Hemenway op piano en accordeon bij het wonderlijke “Mother Of Exiles” en de geweldige Doug Pettibone speelde op alle tracks mee op elektrische gitaar, pedal steel en mandoline. Beluistering van deze plaat kon bij ons de stemgelijkenissen tussen Natalie D-Napoleon en haar Amerikaanse naamgenote Natalie Merchant, ex-frontvrouw bij ’10.000 Maniacs’ niet meer uit het geheugen wissen. Vooral in de semi-uptempo nummers valt deze gelijkenis het meest op maar oordeelt u zelf bij het luisteren naar de drie albumtracks die we voor de video’s bij deze recensie hebben weerhouden: openingsnummer “Thunder Rumor”, albumtiteltrack “You Wanted To Be The Shore But Instead You Were The Sea” en de door cello-klanken van gastmuzikant Angus Cooke gekleurde ballad “Gasoline & Liquor”. Andere aanbevolen songs uit deze ijzersterke plaat zijn “How To Break A Spell”, “Second Time Around”, “Soft”, “No Longer Mine” en slotnummer “Broken”. Dit album werd twee jaar geleden net voor haar terugkeer naar Australië om daar haar ‘PhD’ voor ‘Poëzie’ te behalen in een intieme setting geheel live opgenomen in ‘Deane Chapel’, een honderd jaar oude kapel in de heuvels achter Santa Barbara. Dit is dus een internationale release in Europa nadat Natalie D-Napoleon bij de eerste uitgave in september 2020 terecht op heel wat succes en positieve recensies kon rekenen in Australië en Amerika voor dit album. (valsam)
|